code

Aangetast werkgeversmerk MS Mode opnieuw gepositioneerd met creatieve recruitmentcampagne

Een fashion retailer met 400 winkels verspreid over Nederland, België, Luxemburg, Duitsland, Frankrijk en Spanje. In elk land een eigen webshop en meer dan 2.500 medewerkers. Dat is MS Mode. Maar op 11 augustus 2016 wordt hun grootste nachtmerrie werkelijkheid als MS Mode Nederland failliet wordt verklaard.

Situatieschets
De deuren van 130 filialen blijven dicht, de webshop ligt stil en 660 medewerkers staan op straat. Op 8 september 2016 volgt goed nieuws; MS Mode maakt een doorstart. Om de winkels weer operationeel te krijgen zijn medewerkers nodig. Veel medewerkers. Hoe krijg je in een korte tijd een dergelijk grote groep bij elkaar voor een organisatie die een tijd negatief in het nieuws is geweest? MS Mode schakelde de hulp van Adver-Online in om een strategische aanpak op poten te zetten voor dit complexe recruitmentvraagstuk.

Campagne
Adver-Online is aan het werk gezet om de vacatures shopmanager en adviseur curvy fit zowel kwantitatief als kwalitatief invulling te geven. Om dit te bereiken moet het werkgeversmerk MS Mode opnieuw lading worden gegeven om bij kandidaten weer vertrouwen te wekken. Om aan te tonen dat MS Mode een gezonde doorstart heeft gemaakt is nieuw en fris beeldmateriaal gemaakt voor een landingspagina en advertenties. Vervolgens is social media ingezet om kandidaten bewust te maken van de vacatures. Door gebruik te maken van programmatic job advertising weet je wie je doelgroep is, wat zij leuk vinden en waar zij zich bevinden. Zodat heel gericht de doelgroep wordt bereikt én zowel actief als latent werkzoekenden in beweging worden gebracht. Heeft een kandidaat interesse getoond? Dan zorgt retargeting voor dat extra duwtje in de rug. Wat werkt is per individu verschillend en daarom krijgt elk specifiek segment een andere boodschap te zien.

“De juiste mens op de juiste plek: wie wil dat nou niet? Mensen die goed op hun plek zitten presteren immers beter, hebben meer plezier in hun werk en leveren een hogere arbeidsproductiviteit.”

Elisa de Boer

Talent Acquisition Specialist MS Mode, MS Mode

Impact
Naast een grote hoeveelheid uitstroom van werknemers bij het faillissement, koos MS Mode bij de doorstart voor een volledig nieuw personeelsbestand. Toch was het doel van het recruitmentvraagstuk niet alleen kwantitatieve kandidaten, ook kwaliteit werd als eis meegegeven. Een grote uitdaging in een tijd waar organisaties met een positieve reputatie twee keer zoveel sollicitanten hebben dan bedrijven met een negatieve reputatie. En helaas gaf het faillissement een vervelende nasmaak aan het merk MS Mode op de arbeidsmarkt.

Key
De strategische recruitmentcampagne heeft ervoor gezorgd dat MS Mode weer als interessante werkgever werd opgemerkt. Om dit te bewerkstelligen moet alles kloppen; de boodschap, het moment en het medium. Het nieuwe frisse beeldmateriaal gaven het gevoel dat MS Mode weer een gezonde organisatie was en aansprekende teksten lieten de leuke en gezellige kant van de organisatie zien. Dit gecombineerd met het juiste bereik hebben gezorgd voor veel nieuwe, enthousiaste én vooral goede MS Mode medewerkers.

“Er is geen één MS Mode collega, net als onze klanten. Daarom zoeken we mensen die nieuwe perspectieven en leven brengen. We zoeken collega’s die ondernemend, vol passie, commercieel en leergierig zijn. Dan is deze persoon de toekomstige MS Mode-er.”

Elisa de Boer

Talent Acquisition Specialist MS Mode, MS Mode

Resultaat
914 sollicitanten hebben de Talentpitch van MS Mode afgerond en op dit moment zijn er 365 hires sinds 10 december. En MS Mode gaat door, nog 146 nieuwe collega’s te gaan en met deze resultaten gaan ze dat zeker halen!

Geïnteresseerd in meer informatie?

Neem contact met ons op
Share This

Share This

Share this post with your friends!