code

42,2% van de werkgevers brengen candidate journey niet in kaart

In een concurrerende en kandidaat-gedreven arbeidsmarkt staat de candidate experience centraal, oftewel de ervaring van een kandidaat tijdens de reis die hij/zij aflegd. Organisaties die een blijvende positieve indruk op kandidaten achterlaten, maken meer kans op de krenten uit de pap. En behouden ook het respect van afgewezen kandidaten. 

Het onderzoek van Talent Board, die namens Cielo is uitgevoerd, ondersteunt deze uitspraak. Zo blijkt dat 91,4% van de werkgevers inziet dat de kwaliteit van de candidate experience direct van invloed is op de kwaliteit van de uiteindelijke aanname. Verrassend is dat maar liefst 42,2% aangeeft de reis, ook wel candidate journey genoemd, niet in kaart te brengen en zodoende de candidate experience niet kan meten of evalueren. Dit betekent dat het recruitment proces gebaseerd wordt op bevindingen in plaats van op data. En dat in een tijd waar big-data niet meer weggedacht kan worden.

70,3% van de werkgevers geeft aan voordeel te hebben gehad aan het beschrijven van de candidate journey.

Het zou ervoor gezorgd hebben dat het risico om kwalitatieve kandidaten aan de concurrent te verliezen verlaagd is en de betrokkenheid met potentiële kandidaten vergroot. Tegelijkertijd zegt 55,1% geen bewijs te hebben dat dit het resultaat is van deze informatie.

Werkgevers die de candidate experience in kaart brengen zijn niet overtuigd van de bruikbaarheid van hun eigen informatie. Slechts 14,1% schakelt de professionele expertise in van een derde partij. Het onderzoek concludeert: ‘Om ervoor te zorgen dat werkgevers de juiste focus leggen, moeten zij investeren in robuuste en inzichtelijke evaluatie van hun processen om de voordelen duidelijk te maken. Alleen zo kunnen ze de candidate experience verbeteren.’

Adver-Online speelt een grote rol in deze omschakeling. Bijvoorbeeld door het leveren van een inzichtelijke recruitment marketing rapportage. Adver-Online meet ieder gekozen kanaal van begin tot eind door, zodat een rapportage tot stand komt met de resultaten van de campagne. Vervolgens kan de campagne waar nodig geoptimaliseerd worden om uiteindelijk tot het beste resultaat te komen.

Share This

Share This

Share this post with your friends!