code

Een kleine greep uit onze afgeronde campagnes voor tevreden opdrachtgevers

Internationaal werven voor Van de Velde Groep

Internationale recruitment strategie voor Van de Velde Groep

Over Van de Velde

Van de Velde Groep is één van de marktleiders op het gebied van luxe lingerie. De organisatie is opgericht in 1919 en hebben inmiddels 1.400 gedreven en enthousiaste medewerkers in dienst. Onder de merknamen Lincherie en Rigby & Peller wordt nog dagelijks gebouwd aan de uitbouw in Nederland, UK, Duitsland, Spanje, Denemarken, USA en Azië.

De opdracht

Rigby & Peller, merknaam Van de Velde Groep, heeft inmiddels 9 boetieks in enkele van de meest prestigieuze winkelbuurten van Londen. De groei en het succes van de winkels heeft geleid tot een internationale expansie en de opening van luxueuze boetieks in onder andere Duitsland. Zo komt de zoektocht naar medewerkers voor de locatie in Berlijn tot stand. In deze situatie een Store Manager, oftewel een Erfahrene Geschäftsleiterin, met een mbo / hbo op zak en minimaal 1-2 werkervaring als filiaalleider bij een premium retail merk. Adver-Online is gevraagd mee te denken over een campagne strategie om deze vacature succesvol te vervullen.

Het eindresultaat

In Duitsland is het aanbod aan jobboards lager dan in Nederland. Om de actief werkzoekenden te bereiken is het daarom van belang om in ieder geval de best bezochte carrièresites in te zetten. Denk dan aan:

  • FashionUnited.de – Platform voor vacatures in mode, laatste modenieuws, vakinformatie en vacaturebank.
  • DE.Fashionjobs – gespecialiseerd jobplatform voor professionelen in de mode, luxe en beauty.
  • Monster.de – één van de grootste en bekendste platformen in Duitsland met een doorplaatsing op Jobpilot.de.
  • StepStoneDuitsland – groot en bekend generiek platform met een doorplaatsing op de partnersites berlinien.de, talent-berlin.de, berlinjobs.de en shopjobs.de.

Maar de latente doelgroep moet zeker niet over het hoofd gezien worden! Daarom zijn ook Linkedin Jobporal en social media onderdeel van de campagne. Een LinkedIn job plaatsing wordt getoond aan overeenkomende profielen en aan volgers van de bedrijfspagina. Social media recruitment gaat nog een stap verder. De advertenties zijn uitgezet met Programmatic Advertising, waardoor de volgende elementen op de campagne losgelaten kunnen worden:

  • Bid-optimalisatie
  • A/B-testing
  • Targeting
  • Multi funnel retargeting

Dit heeft een grote toegevoegde waarde om onder de aandacht te komen bij potentiële kandidaten met een specifieke Fashion achtergrond. Deze strategie heeft geleid tot de volgende resultaten met natuurlijk een gedreven & enthousiaste nieuwe medewerker als uitkomst:

Geïnteresseerd in een recruitmentoplossing voor uw organisatie?

Aangetast werkgeversmerk MS Mode opnieuw gepositioneerd met creatieve recruitmentcampagne

Aangetast werkgeversmerk MS Mode opnieuw gepositioneerd met creatieve recruitmentcampagne

Een fashion retailer met 400 winkels verspreid over Nederland, België, Luxemburg, Duitsland, Frankrijk en Spanje. In elk land een eigen webshop en meer dan 2.500 medewerkers. Dat is MS Mode. Maar op 11 augustus 2016 wordt hun grootste nachtmerrie werkelijkheid als MS Mode Nederland failliet wordt verklaard.

Situatieschets
De deuren van 130 filialen blijven dicht, de webshop ligt stil en 660 medewerkers staan op straat. Op 8 september 2016 volgt goed nieuws; MS Mode maakt een doorstart. Om de winkels weer operationeel te krijgen zijn medewerkers nodig. Veel medewerkers. Hoe krijg je in een korte tijd een dergelijk grote groep bij elkaar voor een organisatie die een tijd negatief in het nieuws is geweest? MS Mode schakelde de hulp van Adver-Online in om een strategische aanpak op poten te zetten voor dit complexe recruitmentvraagstuk.

Campagne
Adver-Online is aan het werk gezet om de vacatures shopmanager en adviseur curvy fit zowel kwantitatief als kwalitatief invulling te geven. Om dit te bereiken moet het werkgeversmerk MS Mode opnieuw lading worden gegeven om bij kandidaten weer vertrouwen te wekken. Om aan te tonen dat MS Mode een gezonde doorstart heeft gemaakt is nieuw en fris beeldmateriaal gemaakt voor een landingspagina en advertenties. Vervolgens is social media ingezet om kandidaten bewust te maken van de vacatures. Door gebruik te maken van programmatic job advertising weet je wie je doelgroep is, wat zij leuk vinden en waar zij zich bevinden. Zodat heel gericht de doelgroep wordt bereikt én zowel actief als latent werkzoekenden in beweging worden gebracht. Heeft een kandidaat interesse getoond? Dan zorgt retargeting voor dat extra duwtje in de rug. Wat werkt is per individu verschillend en daarom krijgt elk specifiek segment een andere boodschap te zien.

“De juiste mens op de juiste plek: wie wil dat nou niet? Mensen die goed op hun plek zitten presteren immers beter, hebben meer plezier in hun werk en leveren een hogere arbeidsproductiviteit.”

Elisa de Boer

Talent Acquisition Specialist MS Mode, MS Mode

Impact
Naast een grote hoeveelheid uitstroom van werknemers bij het faillissement, koos MS Mode bij de doorstart voor een volledig nieuw personeelsbestand. Toch was het doel van het recruitmentvraagstuk niet alleen kwantitatieve kandidaten, ook kwaliteit werd als eis meegegeven. Een grote uitdaging in een tijd waar organisaties met een positieve reputatie twee keer zoveel sollicitanten hebben dan bedrijven met een negatieve reputatie. En helaas gaf het faillissement een vervelende nasmaak aan het merk MS Mode op de arbeidsmarkt.

Key
De strategische recruitmentcampagne heeft ervoor gezorgd dat MS Mode weer als interessante werkgever werd opgemerkt. Om dit te bewerkstelligen moet alles kloppen; de boodschap, het moment en het medium. Het nieuwe frisse beeldmateriaal gaven het gevoel dat MS Mode weer een gezonde organisatie was en aansprekende teksten lieten de leuke en gezellige kant van de organisatie zien. Dit gecombineerd met het juiste bereik hebben gezorgd voor veel nieuwe, enthousiaste én vooral goede MS Mode medewerkers.

“Er is geen één MS Mode collega, net als onze klanten. Daarom zoeken we mensen die nieuwe perspectieven en leven brengen. We zoeken collega’s die ondernemend, vol passie, commercieel en leergierig zijn. Dan is deze persoon de toekomstige MS Mode-er.”

Elisa de Boer

Talent Acquisition Specialist MS Mode, MS Mode

Resultaat
914 sollicitanten hebben de Talentpitch van MS Mode afgerond en op dit moment zijn er 365 hires sinds 10 december. En MS Mode gaat door, nog 146 nieuwe collega’s te gaan en met deze resultaten gaan ze dat zeker halen!

Geïnteresseerd in meer informatie?

Kennispartner voor het Elisabeth-TweeSteden Ziekenhuis

Adver-Online fungeert als kennispartner voor het Elisabeth-TweeSteden Ziekenhuis

Het ETZ (Elisabeth-TweeSteden Ziekenhuis) is een topklinisch opleidingsziekenhuis en traumacentrum. Met drie locaties in Tilburg en Waalwijk is ETZ hét ziekenhuis voor alle inwoners van de regio Midden-Brabant, maar ook (ver) daarbuiten. Bij het ETZ werken 6.500 medewerkers.

Wij spraken met Manon Hagenaars, Adviseur Arbeidsmarkt ETZ

Wat houdt uw functie concreet in?

Sinds de officiële fusie tussen het St. Elisabeth Ziekenhuis en het Twee Steden Ziekenhuis is onze HRM afdeling opgesplitst in drie takken. Een daarvan is het Expertise Centrum, waar ik ook deel van uit maak. Ik richt mij, samen met mijn collega Emine Kaya, op arbeidsmarktcommunicatie en wervingscampagnes. De uiteindelijke selectie wordt door de leidinggevenden zelf verricht.

Stel er komt een nieuwe vacature vrij, hoe gaan jullie te werk?

Per vacature bekijken wij hoe wij de werving het beste kunnen inrichten. Voor functies die moeilijk te vervullen zijn schakelen wij graag de hulp in van Adver-Online. Kennis van ons expertise centrum gecombineerd met data en kennis van Adver-Online brengt succesvolle recruitment campagnes tot stand. Deze campagnes zorgen ervoor dat wij weinig tot geen werving & selectie bureaus meer in hoeven te schakelen om vacatures te vervullen. Dit scheelt niet alleen geld, maar we kunnen daardoor ook veel op eigen kracht doen.

Hoe zijn jullie wervingscampagnes in de afgelopen jaren veranderd?

In het verleden hebben wij veel gebruik gemaakt van print media. Doordat wij nu vrijwel alle campagnes online uitzetten besparen wij een hoop kosten. Ook branding is voor ons erg belangrijk geworden. Zo organiseren wij jaarlijks een beroepentour voor middelbare scholieren. Zij kunnen op deze dag een kijkje nemen in het ziekenhuis en komen zo in aanraking met diverse beroepen en opleidingsplaatsen. Dit laat zien dat wij steeds creatiever moeten denken om bepaalde doelgroepen aan te spreken.

“De winst van onze samenwerking zit voor ons in de data en kennis op het gebied van digitale oplossingen.”

Manon Hagenaars

Adviseur Arbeidsmarkt ETZ, Elisabeth-TweeSteden Ziekenhuis

Jullie maken gebruik van een landingspagina, hoe zetten jullie deze in?

Na de fusie hadden wij twee websites die samengevoegd moesten worden. Doordat wij op dat moment een grote vraag hadden naar verpleegkundigen konden wij niet wachten op een nieuwe website. Daarnaast vertelde Adver-Online ons dat een landingspagina een betere vindbaarheid kon realiseren. Deze combinatie is voor ons de aanleiding geweest een landingspagina te lanceren. Op deze pagina vermelden wij enkele vacatures, waarop direct kan worden gesolliciteerd. Adver-Online zet SEO en SEA in om deze pagina goed onder de aandacht te brengen bij onze doelgroep.

Welke voordelen ervaren jullie door de samenwerking?

De winst van onze samenwerking zit voor ons in de data en kennis op het gebied van digitale oplossingen. Vanuit het expertise centrum beheersen wij zelf ook een hoop kennis, maar ik merk dat online recruitment niet onze core business is. Adver-Online houdt ons niet alleen goed op de hoogte van ontwikkelingen en innovaties, maar neemt ook de uitvoering uit handen.

Geïnteresseerd in meer informatie?

St. Antonius Ziekenhuis; het onmogelijke mogelijk maken

“Een uitgebreide campagne voor het werven in bijna een lege vijver!”

In opdracht van het St. Antonius Ziekenhuis ontwikkelde Adver-Online een recruitmentcampagne voor de werving van gespecialiseerd verpleegkundigen voor de vestigingen in Nieuwegein, Utrecht en Woerden.

Over St. Antonius

Het St. Antonius Ziekenhuis is een modern, topklinisch ziekenhuis met de ambitie de beste medische en verpleegkundige zorg en service te verlenen. Zij bieden een uitgebreid en specialistisch zorgaanbod op de diverse locaties. Daarnaast staan zij voor goed opgeleide en gemotiveerde specialisten en verpleegkundigen.

Doel van de campagne

Op 1 januari 2016 zijn het St. Antonius Ziekenhuis te Utrecht en Nieuwegein en het Zuwe Hofpoort Ziekenhuis te Woerden gefuseerd. Deze fusie heeft nieuwe mogelijkheden gebracht, waaronder de uitbreiding van gespecialiseerd verpleegkundigen. In theorie gemakkelijker dan in de praktijk. Zo kampen ziekenhuizen landelijk met een chronisch tekort aan deze belangrijke krachten. Dit wervingsvraagstuk kon zodoende een strategische aanpak goed gebruiken.

Doelgroepanalyse

Voor een schaarse doelgroep is het van belang in kaart te brengen wat hen beweegt. Om deze informatie boven water te halen is een doelgroepanalyse uitgevoerd. Belangrijke conclusies van dit onderzoek zijn:

In Nederland passen 29.000 verpleegkundigen in het functieprofiel. 12% bevindt zich in Noord-Holland, 9% in Utrecht, 19% in Zuid-Holland en 16% in Noord-Brabant.

Interessegebieden zijn: fitness, series, online winkelen, WhatsApp en muziekfestivals.

Ziekenhuispersoneel moet binnen 30 min in het ziekenhuis kunnen zijn. Daarnaast is de bereidheid tot reizen laag vanwege wisselende diensten.

Campagnestrategie

De waardevolle informatie van de doelgroepanalyse is gebruikt voor de invulling van de strategie. De basis is het creëren van zicht- en herkenbaarheid bij een groep niet actief op zoek is naar een nieuwe baan met een boodschap die uitnodigt tot kennismaken. Omdat deze boodschap een gezicht moet geven aan de organisatie is de interne kracht van het ziekenhuis gebruikt. Voorbeelden zijn het direct krijgen van een vast contract, het carrièreportaal Sterk in je Werk, de continue verbetering door middel van een lean-methodiek en de benoeming van topwerkgever in 2015 én 2016. Daarnaast is voor deze groep de sleutel naar succes het geven van de juiste prikkel op het juiste moment. Door rekening te houden met vakantieperioden en wisselende diensten wordt enerzijds de zichtbaarheid en anderzijds het beschikbare budget optimaal benut.

Multi-channel campagne

De kracht van een campagne komt voort uit een combinatie van verschillende kanalen en de samenwerking tussen de effecten hiervan. De werking van een middel op zichzelf staand is veelal niet de oplossing, maar de inzet van een mix brengt succes. Op basis van bovenstaande informatie is gekozen voor de inzet van Instagram, Facebook, Indeed en mobile recruitment. Vanuit deze kanalen wordt de doelgroep hartelijk ontvangen op een persoonlijk vormgegeven landingspagina van het St. Antonius Ziekenhuis. Deze beleving is de trigger om daadwerkelijk over te gaan tot solliciteren.

“Wij ervaren de samenwerking met Adver-Online als plezierig! Snelle reacties/acties en prima adviezen. Door hun inzichten èn uitgebreide mogelijkheden hebben we goede en gekwalificeerde respons. Het is prettig schakelen met Adver-Online.”

Moniek Morsink

Corporate Recruiter, St. Antonius Ziekenhuis

Benieuwd wat wij voor u kunnen betekenen?

Kwalitatieve en kwantitatieve winst voor TU Eindhoven

Kwalitatieve en kwantitatieve winst voor TU Eindhoven

De Technische Universiteit Eindhoven (TU/e) is een onderzoeksuniversiteit, gespecialiseerd in engineering science & technology. De internationaal vooraanstaande universiteit staat bekend als bakermat voor innovatie.

We spraken met Melloh Bröcheler – HR Adviseur bij de TU/e.

Wat is jouw functie binnen TU/e?

Sinds begin 2008 ben ik werkzaam bij TU/e en vanaf eind 2010 bekleed ik de functie HR Adviseur. Als HR Adviseur houd ik mij bezig met de instroom, uitstroom en doorstroom van de Dienst Huisvesting, Interne Zaken, Algemene zaken, Informatie Expertise Centrum, Financiële en Economische zaken.

Wat is jullie werkwijze op het gebied van werving?

Als HR Adviseur adviseer ik onder andere over de personele bezetting binnen de genoemde diensten en daarmee samenhangend ook de keuze voor in- of outhouse recruitment. Ik kijk altijd of ik de vacature intern kan opvullen. Zo niet, dan start ik de werving extern op.

Welke externe kanalen gebruiken jullie?

Ik werf voor een breed scala aan functies, omdat ik meerdere diensten adviseer die totaal verschillend zijn. Van financiële functies als controller tot een zeer technische functie als Technisch Beheerder. Sinds ongeveer één jaar raadpleeg ik Adver-Online over aanvullende online wervingskanalen die wij eventueel in kunnen zetten naast onze gebruikelijke wervingskanalen. Voorheen plaatste ik de vacature op onze eigen website en zag ik wel wat erop afkwam. Als wij te weinig reacties ontvingen schakelde ik, afhankelijk van de zwaarte van de functie, een werving & selectiebureau in om ons te ondersteunen. Dit levert wel het gewenste resultaat op, echter het is een zeer kostbare oplossing.

Nu niet meer?

Via Rian Campen, adviseur HR communicatie kwam ik in contact met Adver-Online. Een dynamische organisatie die verstand heeft van (recruitment)zaken en mij op een efficiënte en goede manier ondersteunt bij wervingsvraagstukken. Wij zijn gestart met een pilot waarbij zij ons zijn gaan ondersteunen met de werving van een lastig profiel – en dat beviel erg goed.

“Ik zit niet te wachten op 150 reacties, maar liever 50 reacties waar we echt iets mee kunnen.”

Melloh Bröcheler

HR Adviseur, Technische Universiteit Eindhoven

Wat levert dat concreet op?

Ik kan zelf zoeken naar passende wervingskanalen en het traject realiseren, dit is echter te tijdrovend en daarom niet wenselijk. Met de ondersteuning van Adver-Online krijgen wij niet alleen meer reacties maar ook kwalitatief betere reacties. Ik zit niet te wachten op 150 reacties, maar ik heb liever 50 reacties waar wij echt iets mee kunnen! De markt van jobboards en wervingstechnieken verandert erg snel. Adver-Online heeft inzicht in (online) wervingskanalen die ik niet heb. Daarbij ontzorgen zij ons dusdanig dat ik meer tijd over houd voor andere werkzaamheden.

Hoe is jullie recruitment in de loop der tijd verbeterd?

Wij merken dat wij vacatures sneller vervullen. De zogenaamde ‘time to hire’ is verbeterd. Prettig gevolg is dat we sneller de juiste man of vrouw op de juiste plaats hebben. En daar draait het uiteindelijk allemaal om!

Geïnteresseerd in meer informatie?

Voor de invulling onze vacatures willen wij altijd de beste kandidaten werven. Adver Online heeft hierin al meerdere malen haar waarde bewezen door ons van een deskundig en concreet wervingsadvies te voorzien wat uiteindelijk altijd geleid heeft tot de beste kandidaat! Het snelle schakelen, afstemmen en de goede ondersteuning bij het wervingsproces maken Adver Online voor ons een ideale partner voor de invulling van onze vacatures!

Ineke Rietberg

Medewerker P&O, Biohorma BV (A.Vogel)

Met een beperkt aantal vacatures per jaar en alle verschillende mogelijkheden van social media was en is het voor ons als kleine organisatie onmogelijk om van alles kennis te hebben. Voor iedere functie zijn er gespecialiseerde websites en de kosten lopen behoorlijk op als je verschillende websites wilt inzetten. Tijdens een zoektocht naar de juiste websites werd ik bij toeval benaderd door Adver-Online. Wij hebben een eerste opdracht als pilot uitgezet en direct was het verschil in aanmeldingen van sollicitanten zichtbaar. Adver-Online koopt groot in, waardoor ze voor een relatief lage investering een groot bereik hebben. Daarnaast weten zij welke websites het beste werken voor bepaalde functies. Vanaf het begin ben ik enthousiast over hun ervaring en support. Naast een hoger aantal aanmeldingen levert het ons een besparing op aan advertentiekosten. Daarbij komt dat ze zeer snel en professioneel werken.

Nancy van Abswoude

Manager Human Resources, Krauthammer

Wij ervaren de samenwerking met Adver-Online als plezierig! Snelle reacties/acties en prima adviezen. Door hun inzichten èn uitgebreide mogelijkheden hebben we goede en gekwalificeerde respons. Het is prettig schakelen met Adver-Online.

Moniek Morsink

Corporate Recruiter, St. Antonius Ziekenhuis

Adver-Online helped Guidion with an awesome online campaign. Their great, It’s true. Thanks Erwin Lammers, you rock.

Dave Vervoord

Resourcemanager Expertwerving, Guidion

De winst van onze samenwerking zit voor ons in de data en kennis op het gebied van digitale oplossingen.

Manon Hagenaars

Adviseur Arbeidsmarkt, Elisabeth-TweeSteden Ziekenhuis

Ik zit niet te wachten op 150 reacties, maar ontvang liever 50 reacties waar we echt iets mee kunnen.

Melloh Bröcheler

HR Adviseur, TU Eindhoven

Benieuwd wat wij voor u kunnen betekenen?

Share This